A sakk szabályai

A sakk egy társasjáték, melyet a hagyományos változatban két személy játszhat egymással. Léteznek többszemélyes sakkjátékok is, de mivel honlapunkon te és a számítógép játszhatnak ketten egymással, ezek szabályait most nem részletezzük.

Tartalomjegyzék

Hogyan lehet lépni az egyes bábukkal?

Gyalogok

Fehér gyalog Fekete gyalog

A gyalog alternatív neve a paraszt a sakkjátokosok közt. Ezek a bábuk csak előrefelé mozoghatnak, a fehér színűek felfelé, a feketék lefelé a sakktábláinkon.

A hagyományos játékban függőlegesen a második és az utolsó előtti mezőn kezdenek. Ha még nem mozdítottál meg egy gyalogot, lehetőséged van kettő mezőt lépni egyszerre egy ilyen bábuval. Onnantól, hogy elmozdult a helyéről, már csak egyesével haladhat előre. Ha átlósan előtte valamelyik irányban egy ellenséges bábu áll, leütheti azt.

Az onlinesakk.hu oldalon találhatsz olyan sakkváltozatot is, amelyben a gyalog nem a szokásos sorból indul. Ilyenkor nincs lehetősége ennek a bábunak az induláskori "kettőt előre" lépésre.

Létezik a gyalogokhoz köthetően egy speciális ütésforma is, melynek neve "en passant". Ha az ellenfél az előző körében egy gyaloggal kettőt lépett és ezáltal átugrotta a te ott álló gyalogod üthető mezőjét, lehetőséged van átlósan belépni az ominózus gyalog mögé és eközben levenni őt a tábláról.

Huszárok

Fehér gyalog Fekete gyalog

Ez a bábu lép a legkülönlegesebben az összes többi közül. A lólépés kettőt valamelyik irányban és egyet rá merőlegesent jelenti. Ha a tábla szélétől legalább két mezőre áll a huszár, akkor 8 különböző lehetősége van az elmozdulásra.

Az alapváltozatban egy bástya áll az egyik, egy futó pedig a másik oldalukon.

Futók

Fehér futó Fekete futó

A futó vagy püspök bábu sosem hagyhatja el azt a mezőszínt, amin a játékot kezdte, mivel minden lépését átlósan kell megtennie. Nem csak a környező mezőkre léphet, hanem elfuthat bármelyik átlós irányban a sakktábla széléig is. Másik bábut viszont nem ugorhat át.

A futó a könnyűtisztek egyike (a huszár mellett). Kezdéskor a hagyományos sakkban az egyik oldalán egy huszár, a másikon pedig vagy a vezér vagy a király áll.

Bástyák

Fehér bástya Fekete bástya

A bástya lépései sokban hasonlítanak a futóéra, viszont nem átlósan, hanem vagy vízszintesen vagy függőlegesen teheti meg azokat. Ő sem ugorhat át más bábukat, de ha nem áll semmi az útjában, akár a tábla szélső mezejéig is eljuthat egyetlen lépésben.

A bástya egy nehéztiszt, csakúgy mint a vezér. A hagyományos változatban a sakktábla sarkaiból kezdi meg a játékot.

A király bábunak van egy speciális lépéslehetősége, a sáncolás, amihez valamelyik bástyát is fel kell használni. Erről részletesebban a királynál írunk.

Vezér

Fehér vezér Fekete vezér

Hívhatjuk királynőnek is. A hagyományos sakkjátékban csak egy van belőle és kezdetben a saját színén áll, azaz a fehér a fehéren, a fekete a feketén (bár nálunk nem fekete ez a mező).

Léphet úgy, mint egy futó, de úgy is, mint egy bástya, azaz vízszintesen, függőlegesen és átlósan is haladhat, akár több mezőt is, de nem léphet át közben másik bábut.

A vezér a legerősebb tiszt a játékban, érdemes rá vigyázni! A legtöbbször szerepe van a mattadásban.

Király

Fehér király Fekete király

A saját királyunk az, amelyet meg kell óvnunk mindenáron attól, hogy leüthető legyen, az ellenfélé pedig az, melyet sarokba kell kényszerítenünk. Ha egy király leüthetővé válik (azaz sakk) és semmilyen lépéslehetőséggel nem képes ezt az őt irányító játékos meggátolni a leütését, vége a játéknak (matt). Ha az ellenfél semmit sem tud lépni, viszont a királya nem áll sakkban, döntetlen (patt) lesz a játék vége.

A király a közvetlen mellette álló mezőkre léphet, de bármelyik irányba. Ha ott bábu áll, leütheti, ha azzal nem kerül sakkba.

Van egy speciális, király bábuhoz kötődő lépés, a sáncolás. Amennyiben sem a sarokban álló bástya, sem a király nem lépett még a játék során és a király nem áll sakkban és a sáncolás során átugrott mezőn sem lenne sakkban, a király léphet kettőt a bástya irányába, a bástya pedig átkerül a király túloldalára. Azokban a sakkváltozatainkban, ahol nem a sarokból indul a bástya és a király sem ott áll, ahol szokott, nem lehetséges a sáncolás.

Fal

Fal

Ezt a bábut nem találod meg a hagyományos sakkban, csak mi találtuk ki, hogy színesítsünk vele néhány sakkváltozatot.

A fal egyik játékoshoz sem tartozik, így leütni sem lehet. Feladata, hogy akadályt képezzen a pályán. A bábuk csak a megkerülésével juthatnak át a túloldalára, közelebb az ellenfél bázisához (kivéve a huszár, a griff vagy az angyal, mellyel át is lehet ugrani).

Griff

Fehér griff Fekete griff

Ez a bábu nem része a hagyományos sakknak, csupán a mi oldalunkon találkozhatsz vele. Képességei sokban hasonlítanak a huszáréhoz, viszont ő egyik irányban három, a másikban egy egység távolságra lévő mezőre léphet.

A nagyobb ugrás miatt hatékonyabb lehet egy huszárnál, viszont kell egy idő, míg ezzel játszva átláthatod, melyik mezők fenyegetettek az ellenfél bábuja által, illetve te mit is kezdhetsz vele.

Szellem

Fehér szellem Fekete szellem

Szellemmel sem találkozhatsz a hagyományos sakkban, csak az onlinesakk.hu weboldalon. Itt sem mindegyik játékban, de van néhány változat, amiben kipróbálhatod.

A szellem képességei nagyban hasonlítanak a futóéra, de tud még valamit: átlósan lépve át tud ugorni bábukat (akár többet is). Leütni csak az első útjába eső bábut tudja, ha az az ellenfélé. Tovább haladva az üres mezőkre tud lépni.

Mikor sakk, mikor matt és mikor patt?

A játék célja az, hogy az ellenfél királya leüthető állásba kerüljön és már ne maradjon olyan lépés, amellyel ebből a slamasztikából ki tudna kecmeregni. Azaz az ellenfél sem a királlyal, sem másik bábujával nem tud olyat lépni, vamivel megmenthetné a királyt a leütéstől.

Sakk: Sakknak nevezzük azt az állapotot, amikor a király leüthetővé válik, de még van olyan lépés, amely megmentheti ebből a helyzetből.

Matt: A matt a játék végét jelenti. Ha a király leüthető és már nincs több lehetséges lépése, akkor matt. Ha a fehér király kerül ilyen helyzetbe, a fekete szín nyer, ha a fekete, a fehér nyeri a játékot.

Patt: Ha a soron következő játékosnak nincs több lépéslehetősége, a játék döntetlen, azaz patt. A végjátékban az a játékos, aki sokkal rosszabbul áll bábuk tekintetében az ellenfelénél, törekedhet arra, hogy kiharcoljon egy pattot a matt helyett.

Játék az Online sakk oldalon

Honlapunkon többféle sakkváltozatot is találsz a hagyományoson felül. Előfordulnak olyanok, amiben csak a kezdőfelálláson változtattunk, de olyat is találsz, ahol új bábuk kerültek a táblára.

Bármelyik sakkjátékot is választod, a fehér bábuk lesznek a tieid és ezáltal te kezded a játékot. Ellenfeled a számítógép.

Programunk nem fog sakkvilágbajnokokat legyőzni, de reméljük, élvezetes játékban lehet részed ellene. Amennyiben túl nehéznek találnád a játékot, kétféle csalásra is van lehetőséged: 1. visszavonhatod az utolsó lépésed, ha úgy látod, másikkal jobban jártál volna; 2. megszakíthatod az ellenfél gondolkozását, ekkor az addig talált legjobb lehetőséget fogja a gép választani (ami valószínűleg nem a legjobb lépés). Ebben a játékban a csalásnak semmilyen negatív következménye nincs.

A játékot bármikor újrakezdheted, erre is megvan a gomb. Amennyiben félbehagyott játékod helyett inkább másik sakkváltozatot választanál, azt is megteheted.

Ha már minden játékváltozatot kipróbáltál és újakra vágysz, ne késlekedj feliratkozni az e-mail értesítőnkre. Megadott e-mail címedre levelet küldünk majd, ha honlapunkra újabb sakkváltozat kerül fel, vagy ha más változás (pl. új funkciók) történik a honlapon.

Technikai információk

A honlap a játékosokat egy cookie-ban tárolt azonosítóval különbözteti meg, amely 30 napra kerül le a felhasználó számítógépére, illetve minden kattintással meghosszabbítódik. Amíg ez a cookie a gépeden van, bármikor folytathatod a félbehagyott sakkjátszmáidat. Ha a böngésződ kilépéskor törli a cookie-kat, akkor az onlinesakk.hu honlapunk újbóli meglátogatásakor csak új játékot tudsz kezdeni.